Video marketing lijkt misschien eenvoudig. Je neemt een mooie, interessante video’s op en plaatst deze vervolgens op je verschillende social mediakanalen. Simpel, snel en effectief niet waar?
Zo eenvoudig is het helaas niet. Als dit daadwerkelijk de manier is hoe jouw video marketing nu wordt opgepakt, raden wij ten zeerste aan dit zo snel mogelijk te veranderen. Ieder platform vereist namelijk een aangepast formaat als het gaat om video content. Het speciaal aanpassen van de content per type platform klinkt misschien als vervelend en extra werk, maar dit kan je een hoop winst opleveren.
Hoe je jouw content afstemt op de verschillende platformen zodat je het meeste uit jouw video marketing haalt, vertellen wij in deze blog.
Als full service video marketingbureau kunnen we er niet vaak genoeg over beginnen, video is een absolute must voor iedere marketingstrategie. Wil je de een sterk merkverhaal vertellen en de aandacht van de kijker van het begin tot het einde erbij houden? Dan is video dé manier om dit te doen.
Sinds het ontstaan van de cinema’s, ruim 120 jaar geleden, is bewegend beeldmateriaal in de vorm van film en video uitgegroeid tot het favoriete type content onder consumenten. De schatting is zelfs dat anno 2022 maar liefst 82% van al het online consumenten verkeer bestaat uit het kijken van filmpjes.
Dit is ook logisch, aangezien video een zeer geschikt medium is om emotionele reacties op te roepen. Hierdoor voelen kijkers zich sneller verbonden en blijven ze kijken. Daarnaast is video content dankzij het internet en de vele verschillende platformen altijd en overal te bekijken. Tegelijkertijd vormen al deze platformen ook een uitdaging. Want voor ieder platform hanteert een eigen versie waarop video’s worden weergegeven.
Zo maken de bekende social mediaplatformen TikTok en Instagram gebruik van verticale beeldverhoudingen, terwijl YouTube de traditionele 16:9 verhouding hanteert. Daarnaast hanteert ieder platform ook eigen voorkeuren voor de duur van de video. Kortom, allerlei zaken waar je rekening mee moet houden.
Omdat ieder platform een andere vorm van video content vraagt is het belangrijk om hier van tevoren bewuste keuzes voor te maken. Vraag jezelf eerst af waar jouw doelgroep zich het meest bevindt, voordat je aan de slag gaat met het creëren van content voor meerdere kanalen.
Wil je een jong publiek aanspreken? Dan is het logisch om jouw video marketingstrategie af te stemmen op TikTok. Ligt de focus op een wat oudere doelgroep? Leg de focus dan meer op Instagram. Het is dus niet nodig om content te maken voor alle kanalen. Door bewuste keuzes te maken kan je een hoop tijd en moeite besparen maar toch dezelfde (of zelfs betere) resultaten behalen.
Wanneer je weet wie je doelgroep is en op welk platform zij zich bevinden, is het belangrijk om de content te maken afgestemd op dat specifieke platform. Het maken van content dat zowel horizontaal als verticaal kan worden afgespeeld is lastig, maar niet onmogelijk. Let er wel op dat deze universele video’s als niet natuurlijk kunnen aanvoelen, wat ten koste gaat van de kwaliteit.
Een horizontaal opgenomen video kan verticaal worden gebruikt, maar dit zal wel worden opgemerkt door de kijker. Om ervoor te zorgen dat de video’s goed worden bekeken is het belangrijk deze specifiek te ontwikkelen voor een type platform.
Zijn meerdere kanalen onderdeel van jouw video marketingstrategie? Bijvoorbeeld zowel Instagram met een voorkeur voor verticaal als YouTube met een voorkeur voor horizontaal, maak dan ook verschillende vormen van video content afgestemd op het type kanaal.
Alhoewel het misschien zeer prijzig oogt om voor elk kanaal een aangepaste vorm van video content te creëren, kan dit uiteindelijk wel een hoop opleveren. Daarbij moet worden opgemerkt dat het niet per se veel duurder hoeft te zijn. Sterker nog, door van tevoren goed duidelijk te hebben welke schermverhoudingen nodig zijn, kan je ook met één opname meerdere formaten vastleggen.
Het is namelijk mogelijk om de beeldverhouding na het filmen bij te snijden. Zo kun je horizontale 16:9 beelden bewerken naar een verticaal 9:16 formaat. Let wel op, andersom bijsnijden van 9:16 naar 16:9 raden wij zeker niet aan!
Bedenk van tevoren dus goed welke beeldverhoudingen je gaat hanteren voor jouw video marketing. Denk daarbij ook na over de boodschap en de lengte van de video. Verticale video’s die worden gebruikt op TikTok en Instagram zijn namelijk vrij korte video’s. Terwijl de lengte van een horizontale video langer kan zijn. Houdt hier dus rekening mee als je het formaat wil bijsnijden.
Elk platform heeft zijn eigen set regels en voorschriften die bepalen hoe een stuk content presteert volgens het algoritme van het platform. Zorg er dus voor dat je op de hoogte bent van deze richtlijnen, vooral als je ook gebruik maakt van betaalde campagnes. Het is natuurlijk ontzettend zonde om geld uit te geven aan een campagne terwijl de content niet is afgestemd op de richtlijnen.
Zorg er daarbij ook voor om de richtlijnen niet te verwaarlozen en in de gaten te blijven houden. Platformen blijven zich namelijk ontwikkelen en dat betekent dat de richtlijnen ook voortdurend worden aangepast en geüpdatet.
Hulp nodig bij het ontwikkelen van video content, afgestemd op jouw marketingstrategie? Of hulp nodig bij het opstellen van jouw video marketingstrategie? Als full service video marketingbureau uit Den Haag denken wij graag met jou mee!
Heb je vragen of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vooral eens contact met ons op!
Wil jij voor jouw organisatie een video, animatie, talkshow of webinar maken? Wij willen je daar bij helpen en denken graag vrijblijvend mee. Vul je gegevens in en wij nemen contact op om een gratis telefonische intake in te plannen.