Video is een grote toevoeging bij bouwprojecten. Je geeft op een aantrekkelijke manier updates over de voortgang of het eindresultaat. Met video geef je direct een beeld van het project, op een boeiende manier. Bovendien is het met video ook makkelijker om ruimtes in beeld te brengen zoals afmetingen, hoogtes en dieptes.
In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende toepassingen van video voor bouwprojecten. Van woningbouw tot enorme infrastructuurprojecten, video is overal toe te passen.
Nederland weet als geen ander land hoeveel soorten bouwprojecten er zijn. We hebben de afgelopen decennia ons land volgebouwd. Denk aan commerciële bouw, woningbouw of verbouwing van commerciële panden naar woonpanden. Voor al deze soorten bouw kan video effectief ingezet worden.
Maar, ook grotere bouwprojecten hebben baat bij het inzetten van video. Voorbeelden hiervan zijn infrastructuurprojecten en stedelijke ontwikkeling. De uiteindelijke toepassing van video bij een bouwproject hangt natuurlijk af van het type.
Gaat het om stedelijke projecten zoals de herontwikkeling van verouderde wijken of creatie van nieuwe stedelijke gebieden? Dan is video een effectieve toevoeging om de plannen concreet in beeld te brengen. Vaak gaat het bij deze bouwprojecten om grote veranderingen. Waar gaat er wat veranderen en wat zijn de effecten? Met video kan je dit op een duidelijke manier in kaart brengen.
Omdat er veel verandert bij stedelijke ontwikkelingsprojecten is het interessant om een before and after video te produceren. Op deze manier kan je de impact op de omgeving visualiseren. Belanghebbenden krijgen zo een duidelijk beeld van verbeteringen in aspecten als leefbaarheid, duurzaamheid en functionaliteit van de stad.
Bij commerciële bouwprojecten kan video worden ingezet om potentiële potentiële huurder, investeerders of andere belanghebbende aan te trekken. Video kan bijvoorbeeld effectief worden ingezet bij bouwprojecten zoals kantoorgebouwen, winkelcentra of hotels.
Door video in te zetten bij commerciële bouwprojecten geef je een goed beeld van wat het project te bieden heeft. Via een promotievideo of explanimation kan je de voordelen benadrukken en interesse wekken.
Uiteraard is de inzet van video in de communicatie na de afronding van het commerciële bouwproject zeer geschikt. Met video kan je het eindresultaat op een unieke manier presenteren en promoten.
Bij projecten gericht op woningbouw is video een waardevol hulpmiddel om de nieuwe kopers een uniek kijkje in de nieuwe woning te geven. Bijvoorbeeld met een virtuele rondleiding.
Vind er een belangrijke verandering plaats tijdens de bouw? Dan kan je dat via een video update duidelijk communiceren. Ook als alles volgens plan verloopt, is het een waardevolle toevoeging om video updates te geven over het bouwproject. Zo kunnen kopers de voortgang van de bouw volgen op een leuke en interessante manier.
Let er wel op dat de update waardevol moet zijn. Een nieuwe video voor iedere muur is natuurlijk wat overdreven. Maar updates van belangrijke mijlpalen zijn wel interessant. Denk aan het voltooien van de fundering of het afronden van de ruwbouw.
Video updates zijn niet alleen bij woningbouwprojecten interessant. Ook bij andere bouwprojecten is het inzetten van video in verschillende fases van het project een effectief communicatiemiddel. Op deze manier hou je belanghebbende betrokken.
Hieronder staan een aantal voorbeelden hoe je video’s kan inzetten in de verschillende fasen van een bouwproject.
In deze fase kan je video’s gebruiken om de visie en het concept van het bouwproject te presenteren. Laat zien waar er gebouwd gaat worden en vertel over de plannen van het bouwproject. Dit maakt het makkelijk om een concreet beeld te krijgen van de ontwikkelingen, en de uiteindelijke impact als het project is afgerond.
De bouwfase is een interessante fase om video in te zetten. Naast de video updates zoals eerder benoemd, kan je video ook gebruiken om de bouwtechnieken en -processen in beeld te brengen. Breng de expertise en het vakmanschap op een krachtige en inspirerende manier in beeld.
Denk bijvoorbeeld aan een timelapse van de bouw, waarmee je in enkele minuten de hele bouwfase kunt samenvatten en daarin de inzet, toewijding en expertise laat zien. Dit is waardevolle content! Je kunt deze indrukwekkende video vervolgens weer gebruiken op je website of op andere kanalen.
Eindelijk. Jouw bouwproject is af. Nu komt de opleveringsfase. Daarin kan je video uitstekend gebruiken om het project te presenteren. Geef een virtuele tour waarbij je door de verschillende ruimtes kan navigeren en de afwerkingen, gebruikte materialen en diverse voorzieningen kan zien. Met video kun je een levendige en realistische presentatie bieden die de aantrekkelijkheid van het project benadrukt en belanghebbenden enthousiast maakt over het eindresultaat.
De promotiefase is het moment waarop het eindresultaat van het bouwproject naar buiten moet worden gebracht. In mijn ogen is video het meest geschikte medium hiervoor. Denk bijvoorbeeld aan unieke dronebeelden of een videotour. Maar het allerbelangrijkste, zorg ervoor dat de video’s geschikt zijn voor verspreiding. Bijvoorbeeld via social media.
Een andere promotiemogelijkheid is het interviewen van betrokken partijen, zoals de projectontwikkelaar en andere belanghebbenden, om meer inzicht te krijgen in het bouwproject en de visie erachter.
Wil je jouw bouwproject ondersteunen met video, in de communicatie of ter promotie? Dan is het belangrijk video op een professionele manier in te zetten. Als full service video marketingbureau uit Den Haag helpen wij je graag! Neem contact met ons op en dan bespreken we de mogelijkheden voor jouw bouwproject.
Wil jij voor jouw organisatie een video, animatie, talkshow of webinar maken? Wij willen je daar bij helpen en denken graag vrijblijvend mee. Vul je gegevens in en wij nemen contact op om een gratis telefonische intake in te plannen.