Explanimation laten maken

Foto van Joost

Joost

Oprichter van objektiv, het productiehuis dat organisaties helpt bij video, animatie en Livestream / live streaming van A tot Z.

Wil je een complex en ingewikkeld proces in een korte, begrijpelijke manier uitleggen? Dan is explanimation hier uitermate geschikt voor!

Explanimation staat voor ‘explain’ en ‘animation’, vrij vertaald naar ‘uitleganimatie’. Vanwege de vele mogelijkheden van animatievideo’s is dit een zeer populair communicatiemiddel. Deze creatieve, unieke en informatieve animatievideo’s kom je dan ook veel tegen in de praktijk.

Maar, wat is een explanimation precies en wat zijn de voordelen van zo’n animatievideo? Of wil je graag een explanimation laten maken voor jouw bedrijf? In deze blog geven wij van Objektiv een antwoord op deze vragen.

Wat is een explanimation precies?

Een explanimation is een uitleganimatie. Een geanimeerde, korte video waarin een complex proces op een eenvoudige manier wordt uitgelegd. Explanimations duren gemiddeld niet langer dan 2 minuten. In de meeste gevallen zijn deze animatievideo’s zelfs korter dan dat. Een ideale manier dus om in korte tijd jouw ingewikkelde proces helder en duidelijk uit te leggen!

Wat kan je bereiken met explanimation?

Het doel van een explanimation is duidelijk: het informeren en/of overtuigen van de kijker. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de uitleg van een nieuw, innovatief idee. Met explanimation kan jouw idee op een begrijpelijke manier worden gedemonstreerd aan de kijker, zonder dat het idee ook al daadwerkelijk af is. Met animatie is alles mogelijk, geen enkel idee is dus te gek.

Ook in het geval van (zakelijke) presentaties kan het nog wel eens lastig zijn voor de kijker om de aandacht erbij te houden. In het geval van een korte animatievideo zal het gebrek aan aandacht geen probleem zijn.

Een duidelijk verhaal met explanimation

Bovendien bereik je met explanimation het audiovisuele gedeelte van de hersenen, waardoor de aandacht langer vastgehouden blijft en de boodschap beter over komt bij de kijker. Dit geldt al helemaal wanneer de informatie in een duidelijke verhaallijn wordt overgebracht. Onze hersenen verwerken een samenhangend geheel vele malen beter dan losse stukken informatie.

Een goed verhaal neemt de kijker mee op reis. Ons inlevingsvermogen zorgt er namelijk voor dat verhalen ook echt gaan leven. Dit zal je ongetwijfeld herkennen na het lezen van een goed boek of het zien van een goede film of serie.

In het geval van korte verhalen werkt dit ook. De betrokkenheid wordt groter en de informatie blijft beter hangen. Dit is één van de redenen waarom video content met een goede verhaallijn vaak een succes is. Een bedrijfsfilm is hier ook een goed voorbeeld van.  

Voordelen van explanimation

Het gebruik van een explanimation is erg populair en dat is natuurlijk niet zonder reden. Deze originele, heldere en creatieve vorm van video content biedt vele voordelen. Hieronder hebben wij er een aantal op een rijtje gezet.

 

Complexe informatie snel, helder en begrijpelijk communiceren met explanimation

In een explanimation ligt de focus op de essentie van het verhaal. Dankzij het gebruik van duidelijke tekens, symbolen, tekst en spraak kan een ingewikkeld verhaal in een korte tijd op een eenvoudige manier worden toegelicht.

Met explanimation is het mogelijk om jouw verhaal te visualiseren. Bovendien kent animatie geen beperkingen. In theorie is het dus mogelijk om alles te visualiseren, wat een ogenschijnlijk ingewikkelde situatie vrijwel altijd duidelijker en beter te bevatten maakt.

Explanimation is goed voor de SEO ranking van je website

Eigenlijk is bijna elke vorm van video content goed voor je SEO ranking. Google neemt video’s namelijk mee in de reguliere zoekmachine, mits jouw video aansluit op wat men zoekt. In het geval van een explanimation is deze kans vrij groot. Een explanimation bevat immers nagenoeg altijd leerzame en nuttige informatie.

Let er wel op dat de video op je website is voorzien van de juiste omschrijvingen, tags en een titel. Dit is namelijk van groot belang voor de ranking in de zoekmachines.

Een explanimation laten maken, geheel mogelijk in eigen huisstijl

Omdat er met animatie in theorie alles mogelijk is, kan een explanimation volledig in jouw eigen huisstijl worden gemaakt. Inclusief gratis rechtsvrije muziek, gecomponeerde muziek en voice-over. Hierdoor heb je ten alle tijden een authentieke en unieke explanimation, gemaakt aan de hand van jouw wensen.

Een explanimation is zeer geschikt voor social media

Indien de explanimation volledig uit rechtsvrij materiaal bestaat, kan je deze zonder enige problemen delen op je social mediakanalen. Bovendien is de korte lengte van een explanimation optimaal voor gebruik op social media.

Onderscheid jezelf van de concurrent, alles is mogelijk met animatie

Met animatie heb je totale ontwerpvrijheid, waardoor het in theorie dus mogelijk is om alles te maken wat je maar kunt bedenken. Bovendien zal je met een explanimation in je eigen huisstijl altijd uniek en onderscheidend zijn van de concurrent.

Behalve het gebruik van jouw eigen huisstijl is het met animatie ook mogelijk om jouw bedrijf, producten en diensten echt tot leven te laten komen in een verhaallijn. De kijker zal deze levendige ervaring onthouden en zich meer betrokken voelen.

Wat kost het laten maken van een explanimation?

De kosten van een explanimation zijn afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld het aantal benodigde uren om de explanimation te maken en de complexiteit van de animatie zelf.

Een exacte prijs is daarom op voorhand lastig te geven, hiervoor hebben we eerst wat meer informatie nodig. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust en vrijblijvend contact met ons op!

Gratis intake

Wil jij voor jouw organisatie een video, animatie, talkshow of webinar maken? Wij willen je daar bij helpen en denken graag vrijblijvend mee. Vul je gegevens in en wij nemen contact op om een gratis telefonische intake in te plannen.